Sommerferie 2009

Klik på billeder
eller Film

04.07

Efter en fantastisk tur på 4500 km gennem et af Europas smukkeste områder, er vi tilbage i Nyborg. Vejret har været noget af det flotteste vi har oplevet i flere år, til tider næsten for varmt. Der går et stykke tid inden vi har fordøjet alle de gode oplevelser og indtryk.
Vi er dog allerede begyndt at overveje, hvorhen  næste års tur skal gå.

Rutekort

03.07

Vi nærmer os Danmark og beslutter i dag at tage et godt hug. Det bliver, trods det varme vejr med temp. op til 32 gr., en tur på 610 km. Det er godt at vi skal nord på. Den store ferietrafik til Sydeuropa med en tiltagende strøm af campingvogne, biler med og uden tagbokse, er startet.Dagens mål er Kolding, hvor næste et af næste uges projekter skal aftales.

02.07

Så er vi i gang med turen op gennem Tyskland. Dagens Etape på 420 km ad motorvej A5 foregår i stærk trafik, med lange rækker af lastbiler. Trafikken i vores nordgående spor glider jævnt uden køer, hvorimod der flere gange er lange køer i det sydgående spor. Vi overnatter ca. 50 km syd for Kassel i Kirchheim tæt på, hvor M0torvej A5 løber sammen med A7.

01.07

Gennem Schweiz fra Geneve til Basel snor motorvejen sig gennem dale, tunneller, kuperet terræn og med broer over bjergkløfter. Vi fortsætter et lille stykke ind i Tyskland, hvor vi overnatter ude på landet ved en lille by, Sulzburg, ca. 15 km fra motorvejen, mellem vinbønder og andet godtfolk Dagens temperatur når op på 32 gr.og i løbet af eftermiddagen rumler en tordenbyge et kort stykke tid med en lille kort regnbyge.Sidst på dagen, da det igen er klaret op, cykler vi en tur og ser os lidt omkring i området

30.06

Sidste etape i Frankrig går ad motorvejen mod Geneve, en strækning, hvor gearstangen flittig benyttes Vi overnatter i en lille fransk landsby, Neydens få km fra grænsen til Schweiz.

29.06

Da vi har brugt mere tid på Napoleonsruten end beregnet, bliver det nødvendigt at droppe turen til Chamonix.
Fra Cannes følger vi motorvejen mod Marseilles og videre nord på. Selv om vi kører på motervej, er det en meget afvekslende natur at se på: Vinmarker, solsikkemarker, lavendelmarker i fuld flor og mange flotte bjergpartier. Overnatning langt ude på landet og i af en lille by;  Marsanne, syd for Valence.

28.06

Overliggerdag i Cannes, med en tur til den eksklusive strandpromenade La Croisette med palmer, eksotiske blomster, luksushoteller og lystbådehavnen, hvor rigmændenes fabelagtige yachts ligger tæt pakket.

27.06

Dagens etape var sidste del af Napoleonsruten til Cannes. En flot tur med mange hårnålesving, gennem et landskab mest med grønne bevoksede bjerge, men også stejle bjergtinde uden bevoksning. Vi passerede gennem byen Grasse, der har noget af det mest kringlede forløb og tæt trafik, vi har oplevet på turen. Efter ankomst til Cannes ved middagstid holdt vi siesta i middagsheden. Sidst på dagen tog vi en tur pr. gåben ned til Middelhavet. Køreafstand fra Nyborg: 2039 km

26.06

I stærk sol og 25 gr. foretog Elmer en vandretur til Castellanes vartegn, en kirke der ligger på en klippetop højt hævet over byen. Turen til toppen går af en stejl stenet stejl sti. Besværet belønner sig. Fra toppen af klippen er der en flot udsigt til Verdonfloden, byen Castellane og dennes omegn. Det har de sidste par dage været meget lummert, så det måtte komme: Tordenvejret. Sidst på dagen kom det så. I flere omgange buldrede det løs med torden og kraftige regnskyl. Mellem to byger nåede vi en tur ud til et af Verdons kraftværker, der ligger lidt nord for byen ved en stor opdæmmet sø, Lac De Castillon.

25.06

Endnu en varm dag med stærk sol og op til 29 gr. Trods varmen blev det til en kort vandretur helt ned til Verdonfloden  ved en gammel bro, Pont de Tusset. Sidst på dagen besøgte vi et Citroen museum, der ligger lige i nærheden. Alle museets biler står uden restaurering. Hver bil har sin egen historie med opgivelse af ejere og kilometertal. Nogle med et meget lavt kilometertal.

24.06

I op til 29 gr. har vi været på tur langs Verdonkløften. Floden Verdon har gennem tiderne skåret sig dybt ned i landskabet, så den i dag nogle steder løber mere end 100 m nede i kløften. De mange flotte panoramaer er næsten ikke til at løsrive sig fra.

23.06

Dagen trip fra Vollonne til Castellane var en rigtig bjergetape, kategori 1, hvor 1. gear i perioder var i brug. Turen var utrolig flot. Et par steder passerer vi igennem meget smalle slugter med lodrette bjergvægge. Fotografen nåede desværre ikke at få kameraet startet op, før end vi var forbi stedet. I eftermiddag har vi været på en lille travetur ind til byen Castellane, hvor der allerede nu er trængsel af alle former for turister, Vandrere, cyklister, rafterne, motorcyklister og folk der bare nyder at være på ferie. Køreafstand fra Nyborg: 1952 km

Film

22.06

Dagens program var en rundtur i omegnen, hvor vi bl.a. besøgte Cikadellet i Sisteron, så klipperne "Les Penitents des Mees og besteg den lokale bjergtop i Vollonne.

21.06

Dagens etape fra La Mure via Gap til Volonne lidt syd for Sisteron var en flot tur med en del bjergkørsel. Opkørselen til  passet Col Bayard (1246 m) skete nærmest ubemærket, medens nedkørselen til Gap var stejl. Over en strækning på 5 km går det konstant nedad med et fald på 12 %.Her er det strengt nødvendigt at bruge motorbremsen for ikke at overbelaste bremserne. Vejret i området er præget af de omkringliggende bjerge (Alperne). Kl. 8 var temperaturen 8 grader, sidst på eftermiddagen 23 grader. En kølig vind fra bjergene der optræder med kraftige vindstød hører med til klimaet i denne del af Frankrig. Køreafstand fra Nyborg: 1875 km

20.06

Chemin de fer de La Mure er navnet på jernbanestrækning mellem byerne Saint Georges de Commiers til La Mure. Turen går gennem et utal af tunneller over gamle maleriske broer med udsigt til smukke landskaber, grønne søer beliggende i dybe slugter. Det gamle tog rumler gennem landskaberne på et banelegeme med en noget smallere sporvidde end  nutidens jernbaner. Turen frem og tilbage tager ca. 4 timer. Banens historie der mere end 100 år tilbage kender vi ikke, da togets guide kun taler fransk.

19.06

Dagen bjergetape må betegnes som en kategori 1. Napoleon-ruten starter syd for Gren oble. Vejen,  NT85, var på et godt stykke så stejlt at vi måtte kravle i 1. gear. Vi har før været i 1. gear, men ikke over så lang en afstand.
Vi har slået lejr lidt syd for byen La Mure, et fredeligt sted langt ude på landet, men en rigtig veldrevet lille plads, kun 70 pladser. Poolens vand var i dag 28 gr., så selv Elmer fald for fristelsen og trak i badebukserne. Dagens vejr har været lummert med op til 28 gr. I aften er temperaturen dalet til 17 gr. En koldfront er ved at passere. I morgen lørdag forventes igen varmt og solrigt vejr. Køreafstand fra Nyborg: 1756 km.

Ingen billeder

18.06

Turen fra Schaffhausen til Morges gennem skiftende landskaber gik glat. Vi startede i Schaffhausen med 11 gr., men efterhånden som vi nærmede os Genevesøen var tempereturen steget til 27 gr. En rigtig lummervarm dag der godt kunne ende med en ordenlig tordenbyge. Vi må se hvad natten bringer. Sidst på dagen har vi været på en cykeltur langs søen.Køreafstand fra Nyborg: 1485 km.

17.06

Overliggerdag i Schaffhausen med cykeltur til Rhinfaldet, et af Europas største vandfald med op til 700.000 liter vand pr. sekund.
Vejret har været rigtig flot med sol fra en skyfri himmel hele dagen. Det var en stor oplevelse at gense Rhinfaldet med en sejltur til klippen midt i de kraftige malstrømme.

Film

16.06

Dagen startede med regnbyger og 11 gr., men i løbet af dagen klarede det op og med flot vejr og 20 gr. da vi ankom til Langweisen ved Schaffhausen i Schweiz. Ved Würzburg drejer vi fra A7 og kører af A81 gennem Schwarzwald til Schweiz. Køreafstand fra Nyborg: 1205 km

15.06

Så er årets sommertur til Sydeuropa i gang. Dagen starter med flot solskin og en kølig blæst. Efterhånden som vi kommer syd på, bliver det skyet og dagen slutter med et massivt regnvejr. Turen forløb godt. Der var mange lastbiler og en del trafik omkring Hamburg og Hannover, men ellers er det helt tydeligt, at det ikke er feriesæson. Ifølge vejrudsigten skulle det blive bedre vejr i morgen. Køreafstand fra Nyborg: 625 km.